„NEŽNA NUŽNA TRANSEČENOST PESME“: „PLOVIDBE“ HARTA KREJNA

  • Bojana Vujin Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu
Кључне речи: američka poezija, Hart Krejn, homoerotski motivi, ljubavna poezija, „Plovidbe“

Сажетак

Iako spada u ključne figure modernizma u američkoj poeziji, moglo bi se reći da Hart Krejn (1899-1932) ipak predstavlja anomaliju, s obzirom na to da njegovo uključivanje u kanon najčešće prate opravdanja u kojima se najpre navodi njegov pesnički potencijal, a potom objašnjava i u kolikoj je meri taj potencijal ostao neispunjen. Razlog za to leži u Krejnovoj takozvanoj op- skurnosti i zamršenoj retorici, koja već decenijama zbunjuje i čitaoce i kritičare. Međutim, ako se tumačenje poezije ne svede samo na prevođenje pesničkih stilskih ukrasa na jednostavan, prozni jezik, već se u interpretaciju podjednako uključe i zvučanje i značenje pesme, dolazi se do zaključka da Krejnovu poeziju i nije toliko teško razumeti. U ovom radu analiziraju se Krejnove „Plovidbe“, skup od šest ljubavnih pesama objavljen u njegovoj prvoj zbirci, Bele zgrade (1926). Koristeći novije kritičke interpretacije Krejnovog dela, kao što su Ridova i Taperova studija, autorka nas- toji da dokaže da se „Plovidbe“ mogu tumačiti kao ciklični skup pesama, sličan Vordsvortovim pesmama o Lusi, u kojima se na jezički originalan i idejno zanimljiv način istražuju teme ljubavi i poezije, i u kojima dominira motiv mora. Posebna pažnja se poklanja i intertekstualnim vezama s drugim pesnicima, čime se Krejn jasno smešta u kontekst tradicionalne ljubavne poezije, a njegovo delo upoređuje sa pesnicima renesanse, romantizma, transcendentalizma i francuskog simbolizma. Osim toga, ukazuje se i na vezu između „Plovidbi“ i nekih dela Remboa i Vitmana, i time se pokazuje njegova pripadnost pesnicima koji su u svojoj poeziji obrađivali temu homoseksualne ljubavi. Napokon, u radu se spominje i to da se „Plovidbe“ mogu posmatrati i kao pesma o poez- iji, odnosno, o tome kako se tema ljubavi i tema pisanja o ljubavi prepliću i stvaraju jedinstveno, intenzivno pesničko i čitalačko iskustvo.

Преузимања

Нема података

Референце

Beach, Christopher. (2003). The Cambridge Introduction to Twentieth-Century American Poetry. Cambridge: Cambridge University Press.

Bloom, Harold (ed). (2003). Hart Crane: Comprehensive Research and Study Guide. Broomall: Chelsea House Publishers.

Crane, Hart. (1925). “General Aims and Theories”. In: Hoffman, Frederick. (ed). (1962). Perspectives on Modern Literature. pp. 130-134. New York: Row, Peterson and Company.

Crane, Hart. (1946). The Complete Poems of Hart Crane (edited by Waldo Frank). New York: Liveright Publishing Corporation.

Cunliffe, Marcus (ed). (1975). The Sphere History of Literature in the English Language: American Literature Since 1900. London: Sphere Books.

Ferguson, Margaret, Mary Jo Salter and Jon Stallworthy (eds). (2005). The Norton Anthology of Poetry (5th edition). New York & London: W. W. Norton & Company.

Lowell, Robert. (1971). Life Studies and For the Union Dead. New York: The Noonday Press.
http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511610110

Milton, John. (2005). Paradise Lost (an illustrated edition with an Introduction by Philip Pullman). Oxford: Oxford University Press.

Monroe, Harriet. (1926). “A Discussion with Hart Crane”. In: Monroe, Harriet (ed). (1926, October). Poetry. Volume XXIX. pp. 34-41. Chicago. Available: http://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/browse/29/1#!/20575761

Nabokov, Vladimir. (1997). Lolita. New York: Vintage International.

Reed, Brian. (2006). Hart Crane: After his Lights. Tuscaloosa: The University of Alabama Press.

Reed, Brian. (s.a.). “Hart Crane: ‘Voyages’. Hart Crane’s Tour de Force of Homosexual Love.” Available: http://www.poetryfoundation.org/learning/guide/180083

Rumens, Carol. (2008, Sept 28). “Poem of the Week: ‘Voyages’.” The Guardian. Available: http://www.theguardian.com/books/booksblog/2008/sep/29/hart.crane.poem.of.the.week Spears,

Monroe K. (1965). Pamphlets on American Writers: Hart Crane. Minneapolis: University of Minnesota.

Tapper, Gordon A. (2006). The Machine that Sings: Hart Crane and the Culture of the Body. New York & London: Routledge.

Weber, Brom. (ed). (1952). The Letters of Hart Crane 1916–1932. New York: Hermitage House.

Whitman, Walt. (2004). Leaves of Grass (edited and with an Introduction and notes by Karen Karbiener). New York: Barnes & Noble Classics.

Yingling, Thomas E. (1990). Hart Crane and the Homosexual Text. Chicago: University of Chicago Press.
Објављено
10. 12. 2015.
Bрој часописа
Секција
Српски језик и лингвистика