SOCIO-DEMOGRAFSKI ČINIOCI USPEŠNOSTI DAROVITIH UČENIKA

  • Milena M. Letić
  • Biljana S. Lungulov

Сажетак

U radu su prikazani rezultati istraživanja u oviru kojeg se, sa dva različita aspekta, razmatra problematika uspešnosti darovitih učenika u konkretnom domenu. U prvom delu istraživanja akcenat je stavljen na utvrđivanje postojanja i strukture razlika u nivou uspešnosti učenika darovitih u različitim domenima (muzika, slikarstvo, sport i matematika), a u drugom delu na ispitivanje poveznosti kriterijumske varijable sa socio-demografskim karakteristikama ispitanika (uzrast, pol i nivo obrazovanja roditelja). Varijabla uspešnosti operacionalizovana je preko dve vrste indikatora: školsko postignuće i učešća i nagrade na takmičenjima. Dobijeni rezultati sugerišu da muzički daroviti učenici prednjače u odnosu na ostale ispitanike i u pogledu školske uspešnosti i u pogledu uspešnosti naprednog tipa. S druge strane, rezultati ukazuju na to da uspešnost darovitih učenika ima tendenciju ka menjanju samo u odnosu na uzrast ispitanika, u smislu da stariji učenici postižu bolje rezultate u školi od mlađih. Objašnjenje izostanka povezanosti kriterijumske varijable sa preostalim socio-demografskim karakteristikama moglo bi se potražiti u činjenici da je ispitivani uzorak obuhvatao različite domene darovitosti, zbog čega postoji verovatnoća dobijanja razlika u slučaju njihovog razdvajanja. Stoga se zaključuje da je neophodno da se fenomen darovitosti razmatra u okvirima pojedinačnih domena radi dobijanja preciznijih rezultata i kreiranja adekvatnih pedagoških implikacija.

Биографије аутора

Milena M. Letić

Filozofski fakultet 
Univerzitet u Novom Sadu

Biljana S. Lungulov

Filozofski fakultet
Univerzitet u Novom Sadu

Референце

Altaras, A. (2006). Darovitost i podbacivanje. Pančevo: Mali Nemo.
Ames, C. (1992). Classroom goals, structures and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 3, 261-271.
Benbow, C. P. & Minor, L. (1990). Cognitive profiles of verbally and mathematically precocious students. Gifted chiled quarterly, 34, 1, 21-26.
Bloom, B. (1985). Developing talent in young people. New York: Ballantine Books.
Bogunović, B. (2004). Socijalnopsihološki činioci muzičke uspešnosti. Neobjavljena doktorska disertacija. Beograd: Filozofski fakultet.
Chan, D. W. (2010). Developing the impossible figeres task to assess visual-spatial talents among Chinese students: A Rasch measurement model analysis. Gifted Child Quarterly, 54, 1, 59-71.
Coleman, L. J. & Cross, T. L. (2001). Being gifted in school: An introduction to development, guidance and teaching. Waco, TX: Purfock Press.
Cross, T. L. & Coleman, L. J. (2005). School based conception of giftedness. In: Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (Eds.). Conceptions of giftedness (pp. 52-63). New York: Cambridge University Press.
Csikszentmihalyi, M. & Robinson, R. E. (1986). Culture, time, and the development of talent. In: Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (Eds.). Conceptions of gifedness (pp. 264-284). Cambridge: Cambridge University Press.
Csikszentmihalyi, M., Rathunde, K. & Whalen, S. (1993). Talented teenagers: The roots of success and failure. New York: Cambridge University Press.
Feldhusen, J. F. & Jarwan, F. A. (2000). Identification of gifted and talented youth for educational programs. In: Heller, K. A., Mönks, F. J., Sternberg, R. J. & Subotnik, R. (Eds.). International handbook of giftedness and talent (pp. 271-282). Oxford: Elsevier science.
Freeman, J. (2000). Families: the essential context for gifts and talents. In: Heller, K. A., Mönks, F. J., Sternberg, R. J. & Subotnik, R. (Eds.). International handbook of giftedness and talent (pp. 573-587). Oxford: Elsevier science.
Gagné, F. (2005). From gifts to talents: The DMGT as a developmental model. In: Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (Eds.). Conceptions of giftedness (pp. 98-120). New York: Cambridge University Press.
Goertzel, M. G., Goertzel, V. & Goertzel, T. G. (1978). Three hundred eminent personalities. San Francisco: Jossey-Bass.
Heller, K. A. & Schofield, N. J. (2000). International Trends and Topics of Research on Giftedness and Talent. In: Heller, K. A., Mönks, F. J., Sternberg, R. J. & Subotnik, R. (Eds.). International Handbook of Giftedness and Talent (pp. 123-137). Oxford: Elsevier science.
Letić, M. (2015). Značaj moralnih i liderskih svojstava za ostvarenje darovitosti. Neobjavljena doktorska disertacija. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Mönks, F. J. (1992). Development of gifted children: the issue of identification and pogramming. In: Mönks, F. J. & Peters, W. A. M. (Eds.). Talent for the future. Social and personalitiy development of gifted children (pp. 191-202). Assen/Mastricht: Van Gorcum.
Pekić, J. (2010). Uloga domena u nastanku specifičnog kvaliteta darovitosti. Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, 35, 1, 193˗205.
Pekić, J. (2011). Karakteristike porodica sa akademski darovitim adolescentom. Neobjavljena doktorska disertacija. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Plucker, J. A. & Barab, S. A. (2005). The importance of contexts in theories of giftedness: learning to embrace the messy joys of subjectivity. In: Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (Eds.). Conceptions of giftedness (pp. 201-216). New York: Cambridge University Press.
Renzulli, J. S. (2005). The tree-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. In: Sternberg, R. J. & Davidson, J. E. (Eds.). Conceptions of giftedness (pp. 246-280). New York: Cambridge University Press.
Subotnik, R. & Arnold, K. D. (2000). Addressing the most challenging questions in gifted education and psychology: a role best suited to longitudinal research. In: Heller, K. A., Mönks, F. J., Sternberg, R. J. & Subotnik, R. (Eds.). International handbook of giftedness and talent (pp. 243-253). Oxford: Elsevier science.
Štula, J. (2007). Osobine ličnosti kao činioci uspešnosti učenika srednjih škola za darovite. Neobjavljen magistarski rad. Beograd: Filozofski fakultet.
Trost, G. (2000). Prediction of exellence in school, higher education and work. In: Heller, K. A., Mönks, F. J., Sternberg, R. J. & Subotnik, R. (Eds.). Giftedness and talent (pp. 317-327). Oxford: Elsevier science.
Wieczerkowsky, W., Cropley, A. & Prado, M. (2000). Nurturing talents/gifts in mathematics. In: Heller, K. A., Mönks, F. J., Sternberg, R. J. & Subotnik, R. (Eds.). Giftedness and talent (pp. 413-425). Oxford: Elsevier science.
Winner, E. (1996). Gifted children: Myths and realities. New York: Basic Books.
Објављено
23. 02. 2017.
Како цитирати
LETIĆ, Milena M.; LUNGULOV, Biljana S.. SOCIO-DEMOGRAFSKI ČINIOCI USPEŠNOSTI DAROVITIH UČENIKA. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, [S.l.], v. 41, n. 2, p. 215-232, feb. 2017. ISSN 2334-7236. Доступно на: <http://godisnjak.ff.uns.ac.rs/index.php/gff/article/view/1880>. Датум приступа: 27 june 2017 doi: https://doi.org/10.19090/gff.2016.2.215-232.
Bрој часописа
Секција
Педагогија

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##

##plugins.generic.recommendByAuthor.noMetric##