FONETSKI FAKTORI KOJI UTIČU NA USVAJANJE VOKALSKIH KONTRASTA ENGLESKOG JEZIKA KAO STRANOG
Главни садржај чланка
Сажетак
U radu se ispituje usvajanje kontrasta engleskih vokala /e/ i /æ/ kod izvornih govornika srpskog jezika u kome ovaj vokalski kontrast ne postoji. Iz tog razloga, ovi vokali usvajaju se sa velikim teškoćama (cf. Paunović 2002; Marković 2007; 2009; 2012). Posebna pažanja posvećena je razvoju fonetskih kategorija /e/ i /æ/ u međujeziku srpskih izvornih govornika sa veoma visokim nivoom znanja engleskog jezika. Početna hipoteza bila je da usvajanje pomenutog vokalskog kontrasta počinje potpunim stapanjem oba vokala u srpski vokal /e/, da bi se kasnije vokali diferencirali na osnovu razlika u trajanju. U skladu s tim, sprovedeni su eksperimenti koji su podrazumevali kako testiranje percepcije, tako i procenu produkcije engleskih vokala /e/ i /æ/ kod srpskih izvornih govornika, a dobijeni rezultati naknadno su statistički obrađeni. Nakon statističke analize, potvrđena je početna hipoteza. Drugim rečima, analiza je ukazala da prilikom usvajanja vokalskog kontrasta /e/ i /æ/ kod srpskih izvornih govornika sam kvalitet vokala nije adekvatno usvojen, dok su kvantitativne odlike vokala, odnosno trajanje, od presudnog značaja.
Downloads
Детаљи чланка
Референце
Boersma, P. & Weenink, D. (2011). Praat: doing phonetics by computer (Version 5.2.28) [Computer program]. Retrieved 28 June 2011 from http://www.praat.org.
Bohn, O. S. (1995). Cross Language Speech Perception in Adults First Language Transfer Doesn’t Tell It All. In: Strange, W. (Ed.) Speech Perception and Linguistic Experience: Theoretical and Methodological Issues. Baltimore: York Press. 279–304.
Bohn, O. S.–Flege, J. E. (1992). The production of new and similar vowels by adult German learners of English. Studies in Second Language Acquisition 14, 131–158.
Cebrian, J. (2006) Experience and the use of non-native duration in L2 vowel categorization. Journal of Phonetics 34/3, 72–387.
Collins, B.–I. M. Mees. (2013). Practical Phonetics and Phonology. London: Routledge.
Cruttenden, A. (2008). Gimson’s Pronunciation of English. London: Edward Arnold.
Escudero, P. (2002). The Perception of English vowel contrasts: acoustic cue reliance in the development of new contrasts. In: James, A.–Leather, J. (Eds.) New sounds 2000: Proceedings of the fourth international symposium on the acquisition of second language speech. Klagenfurt: Universitätsverlag Carinthia. 122–131.
Flege, J. E. (1995). Second language speech learning: Theory, findings and problems. In: Strange. W. (Ed.) Speech perception and linguistic experience: Issues in cross-language speech research Timonium MD: York Press. 233–277.
Flege, J. E., Bohn, O. S. & Jang, S. (1997). Effects of experience on non-native speakers’ production and perception of English vowels. Journal of Phonetics 25, 437–470.
Hawkins, S. & Midgley, J. (2005). Formant frequencies of RP monophthongs in four age groups of speakers. Journal of the International Phonetic Association 35/2, 183–199.
Ivić P. & Lehiste, I. (1967). Prilozi ispitivanju fonetske i fonološke prirode akcenta u savremenom srpskohrvatskom književnom jeziku. Zbornik za filologiju i lingvistiku X, 55–95.
Ivić, P. (1996). Prozodija reči i rečenice u srpskohrvatskom jeziku. Prevod Lj. Subotić. Sremski Karlovci – Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
Lass, R. (1991). Phonology: An Introduction to Basic Concepts. Cambridge: CUP.
Lindblom, B. (1963). Spectrographic study of vowel reduction. Journal of the Acoustical Society of America 35: 1773–1781.
Marković M.–Bjelaković, I. (2006). Neke akustičke karakteristike vokala u govoru Novog Sada. Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu XXXI, 327–246.
Marković, M. (2007). Kontrastivna analiza akustičkih i artikulacionih karakteristika vokalskih sistema engleskog i srpskog jezika. PhD thesis. Novi Sad: Filozofski fakultet.
Marković, M. (2009). The Perception and production of the English vowels /e/ and /æ/ by native speakers of Serbian. In: Tsangalidis A. (Ed.) Selected Papers from the 18th International Symposium of Theoretical and Applied Linguistics Thessaloniki: Aristotle University of Thessaloniki. 253–262.
Marković, M. (2012). Uporedna proučavanja vokala engleskog i srpskog jezika: između univerzalnog i specifičnog. Novi Sad: Filozofski fakultet.
McAllister, R., Flege, J & Piske, T. (2002). The influence of the L1 on the acquisition of Swedish vowel quantity by native speakers of Spanish, English and Estonian. Journal of Phonetics 30, 229–258.
Paunović, T. (2002). Fonetsko-fonološka interferencija srpskog jezika u percepciji i produkciji engleskih vokala. PhD thesis. Niš: Filozofski fakultet.
Rauber A. S., Escudero, P., Bion, Ricardo A. H. & Baptista, B. (2005). The Interrelation between the Perception and Production of English Vowels by Native Speakers of Brazilian Portuguese”. Proceedings of the Interspeech 2005 – Eurospeech, 2913–2916.
Selinker, L. (1969). Language transfer. General Linguistics 9, 67–92.
Smith, B., Bradlow, Ann R. & Bent, T. (2003). Production and Perception of Temporal Contrasts in Foreign-Accented English. In: Sole, M. J., Recasens, D. & Romero, J. (Eds.). Proceedings of the XVth International Congress of Phonetic Sciences. Barcelona, Spain. 519–522.