NEOLIBERALNI PROSTORI U FILMU MOJA PRELEPA PERIONICA I U ROMANU BUDA IZ PREDGRAĐA HANIFA KUREJŠIJA
Главни садржај чланка
Сажетак
Književna i filmska produkcija britanskih autora kolonijalnog porekla poseduje izraženu političku komponentu koja gotovo jednoobrazno ispituje svojim estetskim i narativnim formama različite aspekte neoliberalne hegemonije. Prikazi hijerarhijski podeljenih urbanih prostora su jedna od strategija kojima ovi tekstovi dovode u pitanje diskurs da je savremena neoliberalna Britanija post-klasno i post-rasno društvo. Dramski, književni i filmski rad Hanifa Kurejšija (Hanif Kureishi) nezamenjivi je vodič kroz britanski neoliberalni pejzaž. Rasna i klasna topografija Londona u eri tačerizma ogleda se u oba dela kojima se ovaj rad bavi – Kurejšijevim romanom Buda iz predgrađa (The Buddha of Suburbia, 1990) i filmom za koji je napisao scenario Moja prelepa perionica (My Beautiful Laundrette, 1985). Ova dela protivreče tačerovskoj viziji o Britaniji osamdesetih kao homogenoj naciji, govoreći o pluralnostima i dubokim procepima subjektiviteta. Cilj ovog rada je da, na tragu savremenih teoretičara ideologije u poznom kapitalizmu, prikaže da je Kurejšijeva ambivalentnost prema neoliberalizmu produkt tekstualne svesti o tome da se ovde radi o poretku sposobnom za aproprijaciju intimnih prostora i njihovu transpoziciju u prostore gde društveni subjekti ostvaruju materijalne uslove za život. Zaključak je da pozni kapitalizam briše granicu između privatnog i poslovnog prostora, neutrališući tako svest subjekta o predideološkoj realnosti, utoliko koliko je ona zamisliva.
Downloads
Metrics
Детаљи чланка
Референце
Debord, G. (1955). Introduction to a Critique of Urban Geography. In: Les Lèvres Nues. Trans. from French by Ken Knabb. URL:http://www.cddc.vt.edu/sionline/presitu/geography.html
Eagleton, T. (2007). Ideology: An Introduction. London: Verso.
Fuko, M. (2005). Druga mesta. In: Milenković, P. and Marinković, D. (eds.) Hrestomatija: 1926-1984-2004. (2005). Novi Sad: Vojvođanska sociološka asocijacija. 28-36.
Harvey, D. (2005). A Brief History of Neoliberalism. Oxford: OUP.
Kamiel, D. (2015). “I Believe My Eyes”: The Transformative Cinema of Hanif Kureishi. In: Fischer, S. A. (ed.). (2015). Hanif Kureishi: Contemporary Critical Perspectives. London: Bloomsbury Academic. 21-33.
Kureishi, H. (1984). My Beautiful Laundrette. Director: Stephen Frears (1984). London: Faber.
---------------------. (1990). The Buddha of Suburbia. London: Faber.
Litter, J. (2013). Meritocracy As Plutocracy: The Marketising Of ‘Equality’ Under Neoliberalism. In: New Formations 80/8, 52-72.
Lyotard, J.F. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Trans. From French by Geoffrey Bennington and Brian Massumi, Minneapolis: University of Minesota Press.
Martin, R. (2015). London and Professional Society in H. G. Wells's Tono-Bungay and Hanif Kureishi's The Buddha of Suburbia. In: Studies in the Humanities 42.1, 82-100. Pro Quest.
Massey, D. (2007). World City. Cambridge, UK: Polity Street.
Moore-Gilbert, B. (2001). Hanif Kureishi. Manchester: Manchester University Press.
Ože, M. (2005). Nemesta: Uvod u antropologiju nadmodernosti. Prev. sa francuskog Ana A. Jovanović. Beograd: Biblioteka XX vek.
Procter, J. (2003). Dwelling Places: Postwar Black British Writing. Manchester: Manchester UP.
Salmon, P. (1993). Revising the Traditions: Hanif Kureishi and Contemporary British Cinema. In: Canadian Journal of Film Studies (ARCHIVE) 2.3, 107- 114.
Trimm, R. (2015) ‘The Suburbs That Did It’: Hanif Kureishi's The Buddha of Suburbia and Metropolitan Multicultural Fiction. In: Fischer, S. A. (ed.) (2015). Hanif Kureishi: Contemporary Critical Perspectives. London: Bloomsbury Academic.