NOSTALGIJA I PERVERZIJA U NEOVIKTORIJANSKOJ PROZI

Главни садржај чланка

Viktorija Krombholc

Сажетак

Veza između nostalgije i neoviktorijanskog povratka u devetnaesti vek u središtu je brojnih neoviktorijanskih istraživanja. No, tačna priroda ove veze, njene ideološke implikacije, te kritička čitanja pojedinačnih primera nostalgičnog povratka u prošlost i dalje ostaju predmet sporenja, zahvaljujući svojoj kompleksnosti i slojevitosti. Tumačenja neoviktorijanskih tekstova kao izraza različitih kultura sećanja ili primera refleksivne nostalgije iz definicije Svetlane Bojm (Boym) svakako su opravdana i imaju svoju vrednost, ali ovi pristupi ne uspevaju da objasne naročit skup neoviktorijanskih tekstova koji su okrenuti prikazima eksplicitnog sadržaja, transgresivne seksualnosti i perverznih užitaka. Ovi tekstovi pružaju čitaocu ono što Mari-Luiz Kolke (Kohlke) naziva “čitanjem radi uniženja”, budući da dosledno prikazuju viktorijanski period kao raspusno leglo poroka koje grca u razvratu i kriminalu, nudeći fetišiziranu, često nadasve gotsku verziju prošlosti u kojoj se mogu zadovoljiti najmračnije fantazije i izopačene želje, čak i one koje su u savremenom društvu zabranjene. Kako pokazuje Lora Helen Marks (Marks) u svojoj studiji o neoviktorijanskoj pornografiji, viktorijanski period je naročito je pogodan za pornografsku reinterpretaciju usled toga što se doživljava kao seksualno restriktivan, ali potajno perverzan. S obzirom na to da neoviktorijanski tekstovi povratkom u prošlost rasvetljavaju tenzije unutar savremenog društva, naročito je zanimljivo ovu fascinaciju viktorijanskim bludom i težnju da se prošlost konstruiše kao raskalašna i skaredna posmatrati u svetlu globalnog zaokreta ka konzervativnim politikama i stavovima. Konačno, neoviktorijanska proza može se čitati koristeći pojam “turističkog pogleda” Džona Arija (Urry); iz te perspektive, neoviktorijanski tekst konstruiše istorijski ambijent kao nešto što nudi jedinstven, vanredan kulturni doživljaj, pretvarajući ga u proizvod koji se nostalgično konzumira, a čije su odlike podređene željama i predstavama uživaoca sadržaja. Oslanjajući se na navedene kritičke pristupe, rad teži da doprinese čitanjima neoviktorijanske proze tako što se bavi različitim aspektima veze između nostalgije i perverzije u neoviktorijanskom kontekstu.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Детаљи чланка

Како цитирати
Krombholc, V. (2024). NOSTALGIJA I PERVERZIJA U NEOVIKTORIJANSKOJ PROZI. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, 48(3), 157–169. https://doi.org/10.19090/gff.v48i3.2384
Секција
ELALT

Референце

Botting, F. (2005). Gothic. London and New York: Routledge.

Boym, S. (2001). The Future of Nostalgia. New York: Basic Books.

Goodwin, D. (12 July 2016). “Missing ‘Downton Abbey’? Julian Fellowes’s New Novel Is Set in Victorian London”. The New York Times. Available at https://www.nytimes.com/2016/07/17/books/review/belgravia-by-downton-abbey-creator-julian-fellowes.html

Gutleben, C. (2001). Nostalgic Postmodernism: The Victorian Tradition and the Contemporary British Novel. Amsterdam and New York: Rodopi.

Heilmann, A.–Llewellyn, M. (2010). Neo-Victorianism: The Victorians in the Twenty-First Century, 1999–2009. Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Hernández, I. P.–M. I. Romero Ruiz. (2017). “Introduction: Victorian and Neo-Victorian Sexploitation”. Neo-Victorian Studies, 9: 2, 1–14.

Holden, S. (5 January 2017). “Tom Hardy on Taboo: It’s Not a Period Drama Until Someone Gets Naked”. BBC News. Available at https://www.bbc.com/news/newsbeat-38519859

Jones, D. (2014). Sexuality and the Gothic Magic Lantern: Desire, Eroticism and Literary Visibilities from Byron to Bram Stoker. Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Kohlke, M.-L. (2008). “Sexsation and the Neo-Victorian Novel: Orientalising the Nineteenth Century in Contemporary Fiction”. In Kohlke, M.-L.–Orza, L. (ed.) (2008). Negotiating Sexual Idioms: Image, Text, Performance. Amsterdam and New York: Rodopi. 53–77.

Kohlke, M.-L. (2009). “Nostalgic Violence? Neo-Victorian (Re-)Visions of Historical Conflict”. In: Guggisberg, M.–Weir, D. (2009). Understanding Violence: Contexts and Portrayals. Oxford: Inter-Disciplinary Press. 25–38.

Kohlke, M.-L.–Gutleben, C. (2012). “The (Mis)Shapes of Neo-Victorian Gothic: Continuations, Adaptations, Transformations”. In: Kohlke, M.-L.–Gutleben, C. (2012). Neo-Victorian Gothic: Horror, Violence and Degeneration in the Re-Imagined Nineteenth Century. Amsterdam and New York: Rodopi. 1–50.

Kohlke, M.-L. (23 June 2017). “Neo-Victorianism’s Inhospitable Places”. Keynote Lecture presented at the Space and Place in Neo-Victorian Literature and Culture international conference. Lancaster University UK.

Marks, L. H. (2018). Alice in Pornoland: Hardcore Encounters with the Victorian Gothic. Champaign: University of Illinois Press.

Spooner, C. (2017). Post-Millennial Gothic: Comedy, Romance and the Rise of the Happy Gothic. London: Bloomsbury.

Urry, J. (1990). The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. London: Sage Publications.

Waters, S. (2003). Fingersmith. London: Virago Press.

Waters, S. (2008). Affinity. London: Virago Press.

Waters, S. (2012). Tipping the Velvet. London: Virago Press.

Zigarovich, J. (2020). “Gothic and the History of Sexuality”. In: Wright, A.–Townsend, D. (ed). The Cambridge History of the Gothic. Volume 1: Gothic in the Long Eighteenth Century. Cambridge: Cambridge University Press. 382–405.