THE ABUSE OF MEDIA POWER: A CASE STUDY OF OPEN LETTERS

Main Article Content

Dejan Pralica

Abstract

This paper represents an attempt to draw attention to the fact that public statements can be used for the abuse of media power and spread of politically incorrect speech. The aim of this paper is to show all the strategies that the actor uses to deal with his political opponents using the form of open letters. The corpus of this research comprises all nine open letters that the owner of Pink media company Željko Mitrović sent to Aleksandar Rodić, the owner of Kurir daily newspapers (four letters), Radoslav Milojičić, Democratic party MP (three letters) and  Saša Mirković, a local politician and music manager (two letters) during June and July 2017. All these letters – public statements are full of hate speech and were broadcast in their entirety  in Pink TV news programs, as well as in some daily newspapers with large circulation. Qualitative method of content analysis of these public letters determined  the elements which the sender of the message used to disqualify the recipients: greetings and farewells formulas, word choice, figures of speech, as well as strategies of antagonism, blackmailing, moralizing and advocate of the government.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Pralica, D. (2018). THE ABUSE OF MEDIA POWER: A CASE STUDY OF OPEN LETTERS. ANNUAL REVIEW OF THE FACULTY OF PHILOSOPHY, 42(2), 185–206. https://doi.org/10.19090/gff.2017.2.185-206
Section
Медијске студије

References

Бал, Франсис (1997). Моћ медија. Београд: Клио.
Бранковић, Србобран (2009). Методи искуственог истраживања друштвених појава. Београд: Мегатренд универзитет.
Вељак, Лино (2001). Политички коректан говор. Жене за мир. Београд: Жене у црном. Доступно на: http://www.gayecho.com/aktivizam.aspx?id=3277&grid=2001&page= (посећено 10.07 2017).
Dictionary of Media Studies (2006). London: A&C Black.
Животић, Радомир; Станојевић, Добривоје (2013). Реторика и политика. Београд: Јасен.
Matheson, Donald (2005). Media Discourse – Analysing Media Texts. New York: Open University Press.
O’ Keeffe, Anne (2012). Media and Discourse Analysis. In: Gee, James Paul & Handford, Michael (ed.) The Routledge Handbook of Discourse Analysis. New York: Routledge. (441-454).
Половина, Весна (1987). Лексичко-семантичка кохезија у разговорном језику. Београд: Филолошки факултет.
Поповић, Људмила (2000). Епистоларни дискурс украјинског и српског језика. Београд: Филолошки факултет.
Пралица, Дејан (2011). Однос јавности и независног регулаторног тела према ријалтити програмима у Србији: Студија случаја Двор. Култура, бр. 133. (306-319)
Пралица, Дејан (2014). Језик мржње у српским и хрватским дневним новинама и њиховим Фејсбук издањима. У: Живанчевић Секеруш, Ивана; Мајсторовић, Небојша (ур.) Седми међународни интердисциплинарни симпозијум ‘Сусрет култура’ – зборник радова. Нови Сад: Филозофски факултет. (335-346).
Пралица, Дејан (2015). Језик мржње у саопштењима политичких партија у Србији. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, књига 40-2. (81-94).
Puljić, Gabrijela (2015). Jezik novina o jezičnim novinama. U: Ryznar, Anera (ur.) Svijet stila, stanja stilistike –zbornik radova. Zagreb: Filozofski fakulter Sveučilišta u Zagrebu. Dostupno na: http://stilistika.org/puljic (posećeno 10.07.2017.)
Стевић, Слободан (1997). Анализа конверзације. Београд: Филолошки факултет.
Стојшин, Снежана (2014). Квалитативна и/или квантитативна анализа садржаја - специфичности примене. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, књига 39-1. (193-210).
Филиповић, Јелена (2009). Моћ речи – огледи из критичке социолингвистике. Београд: Задужбина Андрејевић.
Шушњић, Ђуро (1999). Рибари људских душа – идеја манипулације и манипулација идејама. Београд: Чигоја штампа, 5. издање.