HOĆE LI U BUDUĆNOSTI „SRCE OTIĆI POSLEDNJE“: PROSTORI OTUĐENJA U DISTOPIJSKOJ FIKCIJI MARGARET ATVUD

Главни садржај чланка

Maja Ćuk
Tijana V. Parezanović

Сажетак

Kao i u prethodnim distopijskim romanima, napisanim u prvim decenijama dvadeset prvog veka, Margaret Atvud u delu The Heart Goes Last (Srce ode poslednje) skreće pažnju čitaocima na zloupotrebu moći i problematiku klasnih podela, kao i zabrinjavajući uticaj konzumerizma i poremećaj moralnih vrednosti, što nisu samo uznemiravajuću motivi u distopijskoj prozi, već bi mogli postati zabrinjavajuće okolnosti naše svakodnevice. Vešto reklamiran Projekat Pozitron, futuristički zatvor, čini se kao beg od postapokaliptične bede, na početku romana. Sten i Šarmejn, mladi par pogođenom ekonomskim kolapsom, isprva su srećni što učestvuju u projektu, dok ih ne zadesi niz nepredviđenih okolnosti. Zanimljivo je da se, kroz različite situacije, prostor koji na prvi pogled deluje kao prigradski raj postepeno razotkriva kao mračno i zastrašujuće mesto, na kojem su ljudi zatvoreni u skučenom prostoru pod stalnom prismotrom i izloženi prikupljanju podataka. Cilj ovog rada je da, oslanjajući se na sistem ideja o zatočeništvu koji Mišel Fuko izlaže u knjizi Nadzor i kazna, kao i na poglede Eriha Froma na urušavanje ljubavi i vere u zapadnom društvu, izložene u knjizi Umeće ljubavi, istraži kako kompleksne društvene sile utiču na pojedince i društvo u pomenutom petom distopijskom romanu Margaret Atvud. Kao što analiza u ovom radu pokazuje, gradić Konzilijens je morbidno osmišljen sistem u kojem se kontrola sprovodi pomoću različitih mehanizama koji stvaraju „produktivna“ i „potčinjena“ tela i ljudi eksploatišu. U takvom sistemu, u kojem je uprava podstakla ljude na učešće u projektu tako što im je ponudila materijalnu udobnost, ljubav nema (ekonomsku) vrednost. Otuđujući lokalitet u ovom romanu mogao bi se tumačiti kao narativni simbol za odnose moći u savremenom društvu i podsticaj za raznolika pitanja. Između ostalog, istaknuta kanadska književnica nas podstiče da se zapitamo da li bi trebalo prihvatiti okolnosti koje se kose sa osnovnim moralnim načelima i koja je cena koju smo spremni da platimo da bismo uživali u materijalnim lagodnostima.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Детаљи чланка

Како цитирати
Ćuk, M. ., & Parezanović, T. V. (2024). HOĆE LI U BUDUĆNOSTI „SRCE OTIĆI POSLEDNJE“: PROSTORI OTUĐENJA U DISTOPIJSKOJ FIKCIJI MARGARET ATVUD. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, 49(1), 155–170. https://doi.org/10.19090/gff.v49i1.2526
Bрој часописа
Секција
Англистика
Биографије аутора

Maja Ćuk

Alfa BK Univerzitet
Fakultet za strane jezike

Tijana V. Parezanović

Alfa BK Univerzitet
Fakultet za strane jezike

Референце

Atwood, M. (2015). The Heart Goes Last. London: Virago.

Bouson, J. B. (1993). Brutal Choreographies: Oppositional Strategies and Narrative Designs in the Novels of Margaret Atwood. Amherst: The University of Massachusetts Press.

Ćuk, M. –Panajotović, A. (2020). “MaddAddam Trilogy as a Historical Chronicle of the Silenced in a (Dystopian) Society.” Kosovska Mitrovica: Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 193-210. DOI: https://doi.org/10.5937/ZRFFP50-28107

Foucault, M. (1995). Discipline and Punish: the Birth of the Prison. New York: Vintage Books. Fromm, E. (1976). The Art of Loving. London: Unwin Paperbacks.

Johnson, M. (2015, 23 September). “Margaret Atwood’s The Heart Goes Last”. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2015/09/27/books/review/margaret-atwoods-the-heart-goes-last.html [13.2.2024.]

Harrison, J. (2015, 23 September). “The Heart Goes Last by Margaret Atwood review – rewardingly strange.” The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/books/2015/sep/23/the-heart-goes-last-margaret-atwood-review-novel [21.1.2024.]

Howells, C. A. (2000). Transgressing Genre: a Generic Approach to Margaret Atwood’s Novels. In: R.M. Nischik (ed.) (2000). Margaret Atwood: Works and Impact. Rochester, NY: Camden House. 139-156.

Howells, C. A. (2006). The Cambridge Companion to Margaret Atwood. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521839661

Osborne, C. (2008). Mythmaking in Margaret Atwood’s Oryx and Crake. In: S. A. Appleton (edt.) (2008). Once upon a Time: Myth, Fairy Tales and Legends in Margaret Atwood’s Writing. UK: Cambridge Scholars Publishing. 25-46.

Palumbo, M. A. (2000). On the Border: Margaret Atwood’s Novels. In: R.M. Nischik (ed.) (2000). Margaret Atwood: Works and Impact. Rochester, NY: Camden House. 73-86.

Scholes, L. (2015, 24 September). “The Heart Goes Last: Margaret Atwood’s latest ‘falls flat’ “. BBC, Culture. Retrieved from: https://www.bbc.com/culture/article/20150924-the-heart-goes-last-margaret-atwoods-latest-falls-flat [13.2.2024.]