POLITIČKI GRAFITI EKSTREMNOG NACIONALIZMA KAO PROPAGANDNI MEDIJ U NOVOM SADU, EVROPSKOJ PRESTONICI KULTURE

Главни садржај чланка

Dinko Gruhonjić
Smiljana Milinkov

Сажетак

Cilj rada je da razmotri kontradiktornost između činjenice da je Novi Sad Evropska prestonica kulture za 2022. godinu, a da su istovremeno fasade zgrada i javne površine naružene ekstremno nacionalističkim političkim grafitima. Istraživanje se zasniva na kritičkoj analizi diskursa grafita, što predstavlja doprinos do sada nedovoljno izučavanoj problematici poruka političkih grafita. U radu se analiziraju grafiti kojima se slave osobe koje su osuđene na doživotne zatvorske kazne zbog sudski dokazane krivice za masovne ratne zločine u jugoslovenskim ratovima iz devedesetih godina 20. veka, kao i grafiti sa rasističkom i neonacističkom sadržinom. Tema analize su i grafiti kojima se slavi invazija Ruske Federacije na Ukrajinu. Sve pobrojano je u suprotnosti sa tradicionalnim vrednostima Vojvodine, kao što su multietničnost, multikulturalnost, multikonfesionalnost i višejezičnost, što su ujedno i vrednosti na kojima se zasniva i Evropska unija, koja je Novom Sadu dodelila titulu Evropske prestonice kulture. Izostankom utvrđivanja odgovornosti i sankcionisanja autora tih grafita mržnje, nadležni državni organi šalju  poruku javnosti da je takvo ponašanje dozvoljeno. Time se potkrepljuje teza da “...grafiti više nisu samo medij političke opozicije, nego sve češće postaju i medij političkih struktura na vlasti”, odnosno da “grafit može da bude medij pobune - ili represije” (Velikonja, 2020).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Детаљи чланка

Како цитирати
Gruhonjić, D. ., & Milinkov , S. . (2022). POLITIČKI GRAFITI EKSTREMNOG NACIONALIZMA KAO PROPAGANDNI MEDIJ U NOVOM SADU, EVROPSKOJ PRESTONICI KULTURE. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, 47(2), 277–295. https://doi.org/10.19090/gff.2022.2.277-295
Bрој часописа
Секција
Нови Сад – град културе

Референце

Alonso, A. (1998). Urban Graffiti on the City Landscape [Paper Presentation]. Western Geography Graduate Conference: San Diego State University, CA, USA.

Antifašistička akcija Novog Sada (2009). Fašizam oko nas – Životni stilovi, simboli i šifre neonacističkih i ekstremno desničarskih grupa. Novi Sad: Alternativna kulturna organizacija.

Barthes, R. (2004). Užitak u tekstu – varijacije u pismu. Zagreb: Meandar medija.

Bešlin, M., Samardžić, M. (2018). Postfaktualna istorija: savremeni revizionistički izazovi istoriografskoj metodologiji u Srbiji. U: Metodološki izazovi istorijske nauke. Kosovska Mitrovica : Filozofski fakultet Univerziteta u Prištini.

Billig, M. (2004). Banal Nationalism. London, Tauzand Ouks i Nju Delhi: Sage.

Bishop, H., Jaworski, A. (2003). We Beat ’Em’: Nationalism and the Hegemony of Homogeneity in the British Press Reportage of Germany versus England during Euro 2000. Discourse & Society, 14(3), 243–271.

Brittanica, https://www.britannica.com/, pristupljeno 6. avgusta 2022.

Brown, G., Yule, G. (1983). Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

Chang, H. (2008). Autoetnography as a Method. Volnat Krik: Left Coast Press.

Chaffee, L.G. (1988). Social Conflict and Alternative Mass Communications: Public Art and Politics in the Service of Spanish-Basque Nationalism’. European Journal of Political Research 16: 545–72.

Chaffee, L. G. (1993). Political Protest and Street Art – Popular Tools for Democratization in Hispanical Countries. Vestport i London: Greenwood Press.

Čolović, I. (2011). Za njima smo išli pjevajući – junaci devedesetih. Zagreb: Pelago.

Eror, A. (2021). How Serbian street art is using the past to shape the future. The Calvert Journal. https://www.calvertjournal.com/articles/show/13353/ratko-mladic-mural-belgrade-serbia-are-revision-history-shape-future, pristupljeno 1. avgusta 2022.

Fairclough, N. (1996). Critical Analysis of Media Discourse. In Media Studies: A Reader (eds. P. Marris – S. Thorntam). Edinburgh: Edinburgh University Press: 308-325.

Hana, D., Šel, J.( 2021). Political graffiti in the political symbolic space of Prague, Czechia. Urban Research & Practice.

Hobsbom, E. (2002). Uvod: kako se tradicije izmišljaju. U: Izmišljanje tradicije, ur. Erik Hobsbom i Terens Rejndžer, 5-25. Beograd: Biblioteka XX vek.

Iveson, K. (2009). War Is over (If You Want It): Rethinking the Graffiti Problem. Australian Planner 46 (4): 24–34.

Johnston, H. (2006). Let’s Get Small: The Dynamic of (Small) Contention in Repressive States’. Mobilization: An International Journal 11(2): 195–212.

Končar, R. (2013). Nekoliko zapažanja o pojavama revizionizma u srpskoj istoriografiji. U: Politička upotreba prošlosti - o istorijskom revizionizmu na postjugoslovenskom prostoru. 35-41. Novi Sad: AKO.

McCarthy, Michael (1991). Discourse Analysis for Language Teachers. Cambridge : Cambridge University Press.

Macdonald, N. (2001). The Graffi ti Subculture: Youth, Masculinity and Identity in London and New York. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Milinkov, S., Sedlarević, M. (2021). Mržnja prema Drugima Solidarnost sa Drugima. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Olberg, S. T. (2013). Political Graffitti on the West Bank Wall in Israel/Palestine: Luiston, kvinston i Lampeter: The Edwin Mellen Press.

Pavoni., A, Zaimakis, Y., Campos, R. (2021). Political Graffiti in Critical Times. In book: Political Graffiti in Critical Times: The Aesthetics of Street Politics (pp.1-26) Edition: Protest, Culture and Society: Berghahn.

Ryan, H. (2018). Political Street Art: Communication, Culture and Resistance in Latin America. London: Routledge.

Silaški, N., Đurović, T., & Radić-Bojanić, B. (2009). Javni diksurs Srbije: kognitivističko-kritička studija. Beograd: Centar za izdavačku delatnost Ekonomskog fakulteta.

Stojanović, D. (2008). Revizija revizije ("1941" u udžbenicima istorije u Srbiji). U: Kultura sjećanja: 1941. 157-163. Zagreb: Disput.

Van Dijk, T. A. (1993). Principles of Critical Discourse Analysis. Discourse and Society, 4(2), 249–283.

Velikonja, M. (2020). Politički grafiti - primeri iz postsocijalističkih država Balkana i Centralne Evrope. Beograd: Biblioteka XX vek.

Waldner, L., Dobratz, B. (2013). Graffiti as a Form of Contentious Political Participation. Sociology Compass 7(5): 377–89.

Zaimakis, Y. (2015). Welcome to the Civilization of Fear: On Political Graffiti Heterotopias in Greece in Times of Crisis. Visual Communication 14(4): 373–96.

Internetski portali:

(2022). https://www.021.rs/, pristupljeno 1. avgusta 2022.

Danas (2022). https://www.danas.rs/, pristupljeno 1. avgusta 2022.

Radio-televizija Vojvodine (2022). https://rtv.rs/, pristupljeno 1. avgusta 2022.

VOICE (2022). https://voice.org.rs/, pristupljeno 5. avgusta 2022.

Zakonski i podzakonski akti:

Krivični zakonik. Službeni glasnik Republike Srbije, br. 85/2005, 88/2005 - ispr., 107/2005 - ispr., 72/2009, 111/2009, 121/2012, 104/2013, 108/2014, 94/2016 i 35/2019.

Odluka o uređenju Grada Novog Sada. Službeni list Grada Novog Sada, br. 67/2017.

Zakon o zabrani manifestacija neonacističkih ili fašističkih organizacija i udruženja i zabrani upotrebe neonacističkih ili fašističkih simbola i obeležja (2009). Beograd: Službeni glasnik.