AПОФАТИЗАМ И ТОПОС НЕИЗРЕЦИВОСТИ У ВЛАДАРСКИМ ЖИТИЈИМА ДАНИЛА ДРУГОГ

Главни садржај чланка

Наташа Половина

Сажетак

Данило Други сматра се правим представником исихазма у српској средњовековној
књижевности. Међу бројним елементима исихастичке традиције препознатим у
прози овог писца (Животи краљева и архиепископа српских), најмање научне пажње
посвећено је апофатизму и вези овог појма с топосом неизрецивости. Појмови
апофатизам и топос неизрецивости у раду се употребљавају у контексту начела
грађења књижевног дела, и то пре свега с обзиром на њихово место у композицији
појединачних житија.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Детаљи чланка

Како цитирати
Половина, Н. . (2024). AПОФАТИЗАМ И ТОПОС НЕИЗРЕЦИВОСТИ У ВЛАДАРСКИМ ЖИТИЈИМА ДАНИЛА ДРУГОГ. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, 49(2), 57–68. https://doi.org/10.19090/gff.v49i2.2536
Bрој часописа
Секција
Српска књижевност
Author Biography

Наташа Половина

Филозофски факултет,
Универзитет у Новом Саду

Референце

Бек, Х. Г. (1967). Путеви византијске књижевности. Београд: Српска књижевна задруга.

Бичков, В. (2012). Кратка историја византијске естетике. Београд: Службени гласник.

Богдановић, Д. (1997). Студије из српске средњовековне књижевности.

Београд: Српска књижевна задруга.

Бојовић, Д. (2003). Свети Јефрем Сирин и српска црквена књижевност.

Ниш: Центар за црквене студије.

Брија, Ј. (1999). Речник православне теологије. Београд: б. и.

Васић, М. (1928). Жича и Лазарица. Београд: Издавачка књижарница Геце Кона.

Данило Други (1988). Животи краљева и архиепископа српских. Службе.

Београд: Просвета и Српска књижевна задруга.

Јухас-Георгиевска, Љ. (1988). Житије краљице Јелене од архиепископа Данила II. Књижевна историја, XLI, 3-4, 11‒30.

Калезић, Д. М. (1991). Архиепископ Данило II и питање његова припадања исихазму. У: Ђурић, В. (уред.) (1991). Архиепископ Данило Други и његово доба. Београд: Српска академија наука и уметности. 117‒130.

Лоски, В. (2003). Оглед о мистичком богословљу Источне Цркве. Манастир Хиландар.

Лубардић, Б. (2004). Апофатика и катафатика – теолошко тумачење и философско објашњење. Богословље (2004), 63‒114.

Мајендроф, Ј. (2001). Византијско богословље. Београд: Плато.

Мајендорф, Ј. (2006). Увод у светоотачко богословље (књига трећа). Врњачка Бања: Пролог.

Младеновић, Ј. (2014). Поетика плача у Даниловом зборнику. Philologia Mediana, 6, 6. 167‒182.

Париповић Крчмар, С. (2024). Поетолошки појмовник – терминолошко одређење, грађа, функционалност. Зборник Матице српске за

књижевност и језик, 72/1 (у штампи).

Плаовић, И. (2022). Реторичко наслеђе српског средњовековља: слова и похвале (необјављена докторска дисертација)

https://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/handle/123456789/21811/Disertacija_14163.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Савић, Б. (2016). Речник владарских житија архиепископа Данила II (према препису Даниловог зборника у Архиву САНУ, 1553. год.)

(необјављена докторска дисертација)

https://dais.sanu.ac.rs/bitstream/handle/123456789/5122/Disertacija9425.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Тахиаос, А. Е. (1975). Исихазам у доба кнеза Лазара. У: Божић. И, Ђурић. В. (уред.) (1975). О кнезу Лазару. Београд – Крушевац: Филозофски факултет, Народни музеј.

Трифуновић, Ђ. (1976). Проза архиепископа Данила II. Књижевна историја, IX, 33. 3‒71.

Тутњевић, С. (2007). Поетичка и поетолошка истраживања. Београд: Институт за књижевност и уметност.

Ћипранић, М. (2017). Архитектонске екфрасе и топос неизрецивости. Зборник Матице српске за ликовне уметности, 45. 37‒54.

Флоровски, Г. (2009). Византијски аскетски оци и духовници. Београд: Отачник.

Хафнер, С. (1991). Данило II као средњовековни историограф. У: Ђурић, В. (уред.) (1991). Архиепископ Данило Други и његово доба. Београд: Српска академија наука и уметности. 131‒138.

Хафнер, С. (1974). Топика средњовековне српске историографије као елеменат културне и политичке оријентације. Прилози за

књижевност, језик, историју и фолклор, XL, 3-4. 167‒178.

Шпадијер, И. (2014). Светогорска баштина. Београд: Чигоја штампа.

Шпадијер, И. (2020). Поетички ставови српских средњовековних писаца. У: Бојовић, З. (уред.). Развој поетике српске књижевности. Теорија књижевности код Срба. Београд: Српска академија наука и уметности. 23‒32.

*

Milosavljević, B. (1999). Monaško-asketski spisi u srpskoj srednjovekovnoj filozofiji. Gledišta, 1-2. 78‒92.

Mulić, М (1975). Srpski izvori „pletenija sloves“. Sarajevo: Akademija nauka i umjetnosti BiH.