SAMOREFLEKSIJE NASTAVNIKA O PROFESIONALNOM IDENTITETU

Главни садржај чланка

Milka Oljača
Svetlana Kostović
Nataša Kovačević

Сажетак

Analiza relevantnih istrazivanja (Coper Olson,1996.) pokazuje da se pitanje profesionalnog identiteta može najbolje istraživati putem samoevaluacije (samorefleksija), jer je reč o dinamičnom konceptu koji se nalazi u procesu kontinuiranog formiranja u skladu sa uticajima i izazovima sa kojim se nastavnici susreću, i sa kojima su u interakciji.

Dimenzije profesionalnog identiteta koje se mere putem samoevaluacije nastavnika u ovom radu su: vrednosne orijentacije nastavnika u nastavi, selfkoncept nastavnika, samopoštovanje i lokus kontrole nastavnika i efikasnost u nastavi.

Interpetirani nalazi rezultata ovog istraživanja sugerišu da primenom samorefleksije ili samoanalize, nastavnici mogu postati svesni složenosti procesa vaspitanja i obrazovanja, što može dalje dovesti do temeljnijeg razumevanja procesa poučavanja, ali i sopstvenog profesionalnog identiteta. Postoji, dakle, potreba u pedagoškim istraživanjima za stvaranjem korpusa pedagoškog znanja zasnovanog na subjektivnim nastavničkim refleksijama, što dalje može dovesti do modelovanja profesionalnog identiteta nastavnika u skladu sa savremenim teorijama učenja i razvoja učenika.

Downloads

Download data is not yet available.

Детаљи чланка

Како цитирати
Oljača, M., Kostović, S., & Kovačević, N. (2015). SAMOREFLEKSIJE NASTAVNIKA O PROFESIONALNOM IDENTITETU. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, 40(2), 27–45. преузето од https://godisnjak.ff.uns.ac.rs/index.php/gff/article/view/1505
Bрој часописа
Секција
Педагогија

Референце

Beijaard, D., Meijer, P. & Verloop, N., (2004) Reconsidering Research on Teachers’ Professional Identity.Teacher and Teacher Education, 20, 107-128

Beijaard, D., Verloop, N., & Vermunt, J. (2000). Teachers perceptions of professional identity: an exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16, 749-764.

Cooper, K., & Olson, M. R. (1996). The multiple & I’s’ of teacher identity. In M. Kompf, W.R. Bond , D. Dworet, & R. T. Boak, Changing research and practice: Teachers+ professionalism,identities and knowledge (pp. 78-89). London:Falmer Press.

Dantow,A., Hubbard,L.,Mehan,H. (2002), Extending Educational Reform. From One School to Many, London and New York: RoutledgeFalmer

Goldberg,L.,(1992). The development of markers for the big-five structure, Psychologikal Assessment, 4, 26-42.

Guskey, T. (2003). Analyzing lists of the characteristics of effective professional development to promote visionary leadership. NASSP Bulletin 87, 4-20.

Guskey, T. R. (2005). Five key concepts kick off the process. Journal of Staff Development 26(1), 36-40

Kelchtermans, G. (2005). Teachers’ emotions in educational reforms: self-understanding, vulnerable commitment and micropolitical literacy. Teacher and Teacher Education, 21, 995-1006

Kelchtermans, G. (2007). Capturing the multidimensionality of teacher professionalism: Broad anddeep and refl ection. In J. Van Swet, P. Ponte & B. Smit (Eds.) Postgraduate Programs as Platform: A Research-led Approach. Rotterdam/Taipei: Sense Publishers.

Kostović, S., Oljača, M. (2012). Pedagog i pedagoške dimenzije menadžmenta, Novi Sad: Filozofski fakultet.

Miles, K. H. (2003). The big picture. Journal of Staff Development 24(3), 34-37.

Morrison, K. A. (1997.), Personality correlates of the five-factor model for a sample of business owners/managers: Associations with scores on self-monitoring, type A behavior, locus of control, and subjective well being. Psychological Reports, 80, 255-272.

Pratt, D. D. and Associates (1998). Five Perspectives on Teaching in Adult and Higher Education. Malabar, FL: Krieger, Publishers

Villegas-Reimers E. ( 2003) Teacher professional development: An international review of literature. Paris UNESKO International Institute for Education Planning.