REPRESENTATIONS OF THE AFTERLIFE IN THE STORY TO THE OTHER WORLD BY BORISAV STANKOVIĆ IN THE CONTEXT OF APOCRYPHAL LITERATURE
Main Article Content
Abstract
The theme of death represents one of the most prominent and structurally significant elements in the narrative prose of Borisav Stanković. While his narratives are deeply rooted in the traditional culture and collective customs of the Serbian people, particularly regarding death and funeral rites, Stanković simultaneously opens a space for an individualized perception of death. This paper focuses on the story To the Other World, analyzing its representation of the afterlife through the lens of apocryphal literature and folk belief. The study situates To the Other World within the broader context of medieval apocryphal writings, such as The Life of Saint Basil the New, The Vision of Isaiah, and The Revelation of Paul, all of which had a significant influence on both the oral tradition and medieval art. The central argument posits that the visionary experience of one of the female protagonists is structurally and thematically aligned with apocryphal narratives, wherein the protagonist temporarily crosses into the other world and returns to bear witness. The apocryphal framework is not merely used to depict the metaphysical reality of death but also to emphasize its psychological and existential implications, such as fear, the sense of sinfulness, etc. By doing so, Borisav Stankovic successfully navigates the boundary between the traditional and the modern, using ancient spiritual narratives to explore eternal questions of human existence: What happens after death? What becomes of the soul? And how does one confront mortality with an awareness of the self?
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Анђелковић, М. (2019). Плач и жалост у апокрифу Ход Богородице по мукама. Наслеђе, 43, 291301.
Богдановић, Д. (1980). Историја старе српске књижевности. Београд: Српска књижевна задруга.
Bugarčić, K. (2007). Motiv smrti u pripovetkama Borisava Stankovića. Polja, LII/443, 102110.
Elijade, M. (2004). Sveto i profano. Beograd: Alnari Tabernakl.
Зечевић, С. (2007). Култ мртвих код Срба. Београд: Службени гласник.
Житије Светог Василија Новог. Преузето 20. маја 2025. са http://svetosavlje.org
Jagić, V. (1953). Članci iz „Književnika“: Historija književnosti naroda hrvatskoga i srpskoga. Zagreb: Jugoslovenska akademija znanosti i umjetnosti.
Јовановић, Б. (2019). Српска књига мртвих. Београд: Дерета.
Јовановић, Т. (1997). Мотив стварања у апокрифима (Према српским преписима). У: Ређеп, Ј. (уред.) Научни састанак слависта у Вукове дане, 26/1 (Српска књижевност и Свето писмо), 113121.
Јовановић, Т. (прир.) (2005а). Aпокрифи старозаветни. Београд: ПросветаСрпска књижевна задруга.
Јовановић, Т. (прир.) (2005б). Aпокрифи новозавети. Београд: ПросветаСрпска књижевна задруга.
Jung, K. G. (2015). Arhetipovi i kolektivno nesvesno. Beograd: Narodna knjiga Miba Books.
Marjanić, S. (2004). Južnoslavenske folklorne koncepcije drugotvorenja duše i zoopsihonavigacije/zoometempsihoze. Kodovi slovenskih kultura, 9, 208248.
Милошевић, Ђорђевић, Н. (1971). Заједничка тематско-сижејна основа српскохрватских неисторијских епских песама и прозне традиције. Београд: Филолошки факултет.
Moren, E. (1981). Čovek i smrt. Beograd: BIGZ.
Новаковић, С. (1895). Живот Св. Василија Новог. Споменик СКА, XXIX, 33113.
Петканова-Тотева, Д. (1978). Апокрифна литература и фолклор. София: Издателство наука и изкуство.
Пешикан Љуштановић, Љ. (2009). Усмено у писаном. Београд: Београдска књига.
Половина, Н. (2010). Топос путовања у српским биографијама XIII века (Доментијан и Теодосије). Нови Сад: Академска књига.
Раденковић, Љ. (1997). Представе о ђаволу у веровањима и фолклору балканских Словена. Зборник Матице српске за славистику, 53, 1538.
Радојчић, С. (2002). Текстови и фреске. Горњи Милановац: Лио.
Самарџија, С. (2018). Реч у времену (Усмено стваралаштво и епохе српске књижевности). Београд: Српска књижевна задруга.
Станковић, Б. (1980). Печал. Београд: Просвета.
Тихомиров, Е. (1998). Приказ појединачног суда митарства. У: Србуљ, Ј. (уред.) Господ није створио смрт. Београд: Православна мисионарска школа при храму Светог Александра Невског.
Чајкановић, В. (2023). Стара српска религија и митологија. Београд: Укронија.