„ČAROBNO TKANJE RASKOŠNIH BOJA“: PESME O ŠALOTU ALFREDA TENISONA I ELIZABET BIŠOP KROZ VIZURU KVIR TEORIJE

Главни садржај чланка

Bojana Vujin

Сажетак

Srednjovekovni viteški spevovi, naročito ciklus legendi o kralju Arturu, tradicionalno se tumače kao priče o junaštvu, a njihovi likovi, vitezovi i gospe, posmatraju se kao ideal ondašnjeg muškog i ženskog identiteta. Čitanje ovih dela kroz kvir teoriju, s druge strane, dovodi u pitanje takvo tumačenje i otkriva da tradicionalna, kanonska analiza daje prednost binarnoj opoziciji roda, heteronormativnosti i heterocentričnosti. Kvir medijevalistika podriva taj normativ i pokazuje kako određeni tematski i formalni elementi srednjovekovnih viteških spevova destabilišu heteronormativnost arturijanskog sveta. Kasnije adaptacije arturijanskih legendi nastavljaju taj trend, i pokazuju da su nepromenjive kategorije roda i seksualnosti samo istorijska konstrukcija. Ovaj članak se bavi dvema adaptacijama legende o Šalotu – uticajnom pesmom „Gospa od Šalota“ Alfreda Tenisona iz viktorijanskog doba i njenom duhovitom obradom pod nazivom „Gospodin od Šalota“ koju je u periodu modernizma napisala Elizabet Bišop. Tumačena kroz prizmu kvir teorije, legenda o Šalotu otkriva nestabilnost heterocentričnosti posredovanog srednjovekovnog teksta, što dovodi u pitanje šire ideje roda, seksualnosti, kvir identiteta i normativnosti, kao i njihovu vezu sa istorijom i književnom analizom.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Детаљи чланка

Како цитирати
Vujin, B. (2022). „ČAROBNO TKANJE RASKOŠNIH BOJA“: PESME O ŠALOTU ALFREDA TENISONA I ELIZABET BIŠOP KROZ VIZURU KVIR TEORIJE. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, 47(1), 85–97. https://doi.org/10.19090/gff.2022.1.85-97
Bрој часописа
Секција
Англистика

Референце

Ashton, G. (2005). The Perverse Dynamics of Sir Gawain and the Green Knight. Arthuriana, 15(3), 51–74. doi: 10.1353/art.2005.0035 DOI: https://doi.org/10.1353/art.2005.0035

Bishop, E. (1995). The Complete Poems 1927–1979. New York: Farrar, Strauss and Giroux.

Burger, G.–Kruger, S. (2001). Queering the Middle Ages. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Doreski, C. K. (1993). Elizabeth Bishop: The Restraints of Language. New York–Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195079661.001.0001

Doty, A. (1997). Making Things Perfectly Queer: Interpreting Mass Culture. Minneapolis–London: University of Minnesota Press.

Fincher, M. (2007). Queering Gothic in the Romantic Age: The Penetrating Eye. New York: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230223172

Harrison, V. (1993). Elizabeth Bishop’s Poetics of Intimacy. New York–Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511519307

Howey, A. (2020). Afterlives of the Lady of Shalott and Elaine of Astolat. London: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-47690-8

Jagose, A. (1996). Queer Theory: An Introduction. New York: New York University Press.

Kosofsky Sedgwick, E. (1985). Between Men: English Literature and Male Homosocial Desire. New York: Columbia University Press. DOI: https://doi.org/10.7312/sedg90478

Kosofsky Sedgwick, E. (1994). Tendencies. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203202210

Kosofsky Sedgwick, E. (1997). Novel Gazing: Queer Readings in Fiction. Durham–London: Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw6d8

Nunokawa, J. (1991). In Memoriam and the Extinction of the Homosexual. ELH, Vol. 58, No. 2, 427–438. doi: 10.2307/2873375 DOI: https://doi.org/10.2307/2873375

Staines, D. (1982). Tennyson’s Camelot: The Idylls of the King and its Medieval Sources. Waterloo: Wilfrid Laurier University Press.

Sullivan, N. (2003). A Critical Introduction to Queer Theory. New York: New York University Press.

Tennyson, A. (2014). Tennyson: A Selected Edition (revised edition edited by Christopher Ricks). London–New York: Routledge.