ELEMENTI POPULARNE KULTURE U NASTAVI REČENIČNE STRUKTURE I GLAGOLSKIH KATEGORIJA STUDENTIMA ENGLESKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI

Главни садржај чланка

Olga V. Panić Kavgić
Aleksandar Kavgić

Сажетак

Rad se bavi primenom elemenata popularne kulture u nastavi određenih oblasti gramatike engleskog jezika studentima prve godine osnovnih akademskih studija Engleskog jezika i književnosti na Odseku za anglistiku na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. Korpus razmatranih primera čine gramatički relevantni sadržaji iz odabranih popularnih filmova, televizijskih serija, dugometražnih animiranih filmova, filmskih naslova i slogana, dokumentarnih filmova, stripova, karikatura, šou programa, tekstova poznatih pop i rok pesama, koji su korišćeni kao pomoćni nastavni materijali tokom osamnaestogodišnjeg nastavnog iskustva autorâ rada na predmetima Gramatika engleskog jezika 1 i Gramatika engleskog jezika 2.


U uvodnom odeljku navedena je hipoteza i ciljevi koji se tiču dokazivanja primenjivosti popularne kulture u nastavi gramatike na visokoškolskom nivou, koja je zatim predstavljena u svetlu reformisanog nastavnog procesa. Date su osnovne teorijske postavke eksplicitnog naspram implicitnog, te preskriptivnog naspram deskriptivnog pristupa, s naglaskom na činjenici da su elementi popularne kulture kao pomoćno nastavno sredstvo najbolje primenjivi u okviru implicitnog i deskriptivnog pristupa. Ovaj odeljak se završava razmatranjem i definisanjem pojma i termina popularne kulture kao ključnog za razumevanje kriterijumâ za odabir primera predstavljenih u radu, te hronološkim pregledom uvođenja elemenata popularne kulture u tradicionalnu nastavu jezika.


Nakon opisa korpusa (npr. filmovi, serije, animirani i dokumentarni filmovi poput Ratova zvezda, Saut Parka, Šreka ili Planete Zemlje; stotine filmskih naslova i slogana; pesme kao što su Summer Wine ili Satisfaction) i kvalitativne metodologije istraživanja zasnovane na deskriptivnom predstavljanju odabranih primera i kasnije datih studentskih odgovora u kraćem upitniku, obrađenih kvalitativno i kvantitativno, u centralnom delu rada kroz mnogobrojne gramatički reprezentativne primere opisana je primena elemenata popularne kulture u obradi nastavnih jedinica „Osnovni gramatički pojmovi“ i „Glagol i glagolska sintagma“, u okviru predmeta Gramatika engleskog jezika 1. Teme koje su u radu predstavljene kroz prizmu elemenata popularne kulture pomoću ilustrativnih fotografija, slika, tabela i tekstualnih sadržaja, koji su inače na samom času dati kroz audiovizuelne multimodalne sadržaje, jesu sledeće: gramatika standardnog jezičkog varijeteta naspram „gramatikâ“ nestandardnih varijeteta; rečenični konstituenti; gramatička dvosmislenost; sintagme i rečenice kao sintaksičke jedinice; vrste sintagmi u engleskom jeziku; glagoli, glagolska sintagma i glagolske kategorije – vreme, vid, način, stanje i modalnost.


Na kraju glavnog odeljka i, kasnije, u završnim razmatranjima, naglašen je i bitan motivišući faktor zabavne i neformalne prirode elemenata popularne kulture. Ovo je, između ostalog, potvrđeno i odgovorima dobijenim u kratkom elektronskom upitniku poslatom studentima koji su u poslednjih pet godina pohađali nastavu iz predmeta Gramatika engleskog jezika 1 i Gramatika engleskog jezika 2. Dobijeni odgovori obrađeni su kvantitativno (dva pitanja s odgovorima na Likertovoj skali) i kvalitativno (jedno pitanje o utiscima o primeni elemenata popularne kulture u nastavi).


U zaključku je istaknuto da primena ovakvih sadržaja u nastavi omogućuje studentima da gramatiku počnu da posmatraju kao integralni deo sveta koji ih okružuje, a ne kao samodovoljni izolovani sistem koji svojim obimom i kompleksnošću neretko izaziva strah, odbojnost i utisak da se radi o nečemu teško savladivom i odvojenom od praktične realnosti oličene, između ostalog, u i fenomenu popularne kulture. Potvrdu ovakvog stava predstavljaju i rezultati kratkog upitnika u kojem studenti u svojim komentarima iznose pohvale i ističu pozitivne strane ovakvog nastavnog procesa u odnosu na tradicionalniji metod. Na samom kraju, predloženi su mogući pravci za dalja istraživanja u ovoj aktuelnoj oblasti.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Детаљи чланка

Како цитирати
Panić Kavgić, O. V., & Kavgić, A. ELEMENTI POPULARNE KULTURE U NASTAVI REČENIČNE STRUKTURE I GLAGOLSKIH KATEGORIJA STUDENTIMA ENGLESKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI. Годишњак Филозофског факултета у Новом Саду, 45(5), 251–279. https://doi.org/10.19090/gff.2020.5.251-279
Bрој часописа
Секција
ELALT

Референце

SOURCES
AZLyrics, available at www.azlyrics.com

Best Examples of Present Perfect Tense – Learn and teach English with videos,

available at: https://www.youtube.com/watch?v=XUIJ9pBDlHs

Cartoon Stock, available at www.cartoonstock.com

Disney.com | The official home for all things Disney, available at: www.disney.com

DreamWorks Animation, available at: www.dreamworks.com

Hi and Lois, available at https://www.comicskingdom.com/hi-and-lois

Oscars.org | Academy of Motion Picture Arts and Sciences, available at: www.oscars.org

Pixar Animation Studios, available at: www.pixar.com

South Park Studios, available at: https://southpark.cc.com/

The Biggest Grammatical Mistakes in Songs We Love to Sing, available at: https://www.dictionary.com/e/s/mistakes-in-songs/#1

The Simpsons, available at: https://www.youtube.com/channel/UC6v9JbzcdEcZsXcVpBsMq-g



A number of pictures, photographs and captions in this article have been downloaded from Google Images and Google Videos. The authors of the paper do not lay any claim on the authorship of the images – they were utilized here for illustrative purposes within the common practice of fair use in academic research.


REFERENCES
Bodrič, R. (2018). Implicit or explicit grammar teaching – which is to be?. In: Polovina, V.-Kovačević, B. & Božović, Đ. (eds.) (2018). International Congress Applied Linguistics Today Challenges of Modern Times (6; 2018; Beograd) Language, Literature and Interdisciplinarity: book of abstracts / The Sixth International Congress Applied Linguistics Today, 12-13 October 2018. Beograd: Filološki fakultet. 7.

Chalker, S. (1992). A Student’s English Grammar Workbook. London: Longman.

Close, R. (1974). A University Grammar of English Workbook. London: Longman.

Cortazzi, M.–Lin, L. (1999). Cultural mirrors. In: Hinkel, E. (ed.). (1999). Culture in Second Language Teaching and Learning. Cambridge: Cambridge University Press. 196–219.

Ćurčić, J. (2016). Popularna kultura kao motivaciono sredstvo u srednjoj školi. (Nepublikovan masterski rad). Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu, Novi Sad.

Dejić, V. (2013). Tehnike podučavanja gramatike engleskog jezika u osnovnim školama. (Nepublikovan masterski rad). Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu, Novi Sad.

Duff, P. A.–Zappa-Hollman, S. (2013). Using popular culture in language teaching. In: Chapelle, C. A. (ed.). (2013). The Encyclopedia of Applied Linguistics. Chichester: Wiley-Blackwell. 5997–6002.

Dujić, R. (2016). Kreativni pristup nastavi gramatike engleskog jezika na nivoima A1 i A2 (Nepublikovan masterski rad). Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu, Novi Sad.

Đurić, R.–Šević, R. B. (2001). English Grammar Introductory Course: Workbook. Novi Sad: Filozofski fakultet.

Đurić, R.–Šević, R. B. (2006). A Student’s Workbook of English Grammar. Novi Sad: Filozofski fakultet, Futura publikacije.

Gajdoš, S.–Korpaš, O. (2019). Teaching English tenses through popular movies – a case study. Zbornik Odseka za pedagogiju, 28, 137–160.

Glušac, T.–Pilipović, V. (2019). Pedagoška uverenja studenata engleskog jezika – podložnost promeni i izvori promena. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Prištini, 49/1, 69-88.

Graus, J.–Coppen, P. (2016) Student teacher beliefs on grammar instruction. Language Teaching Research, 20/5, 571–599.

Greenbaum, S.–Quirk, R. (1990). A Student’s Grammar of the English Language. London: Longman.

Harmer, J. (2003). Popular culture, methods, and context. ELT Journal, 57/3, 288–294.

Hewings, M. (2013). Advanced Grammar in Use. Third Edition. Cambridge: Cambridge University Press.

Hofmann, J. (2018). Pixar films, popular culture, and language teaching: The potential of animated films for Teaching English as a Foreign Language. Global Studies of Childhood, 8/3, 267–280.

Hua, C.–Li, B. (2015). Bringing fun and meaning into grammar learning: A case study of a secondary-level EFL class in Hong Kong. Cogent Education, 2. doi:10.1080/2331186X.2015.1111039

Kirby, D. (1976). Popular culture in the English classroom. The English Journal, 65/3, 32–34.

Lefstein, A.–Snell, J. (2011). Promises and problems of teaching with popular culture: A linguistic ethnographic analysis of discourse genre mixing in a literacy lesson. Reading Research Quarterly, 46/1, 40–69.

Liu, Y.–Lin, A. M. Y. (2017). Popular culture and teaching English to speakers of other language (TESOL). In: Thorne, S. and May, A. (eds.). (2017). Language, Education and Technology. Third Edition. Berlin: Springer. 87–102.

Longman Dictionary of Contemporary English on CD-ROM. Updated Edition. (2009). Harlow: Pearson Longman.

Luo, J. J. (2014). Using popular culture to promote learning in EFL classrooms: A case study. Procedia – Social and Behavioral Studies, 112, 209–218.

Marjanović, T. (2017). English lessons from the Big Bang Theory. In: Parezanović, T.-Budinčić, V. & Karić, D. B. (eds.). (2017). Language, Literature, and Popular Culture. Proceedings from the Fifth International Conference at the Faculty of Foreign Languages: Language, Literature, and Popular Culture, 30 September – 1 October 2016. Beograd: Alfa BK University. 25–48.

Nedić, J. (2014). Primena vizuelnih sredstava u nastavi gramatike engleskog jezika na osnovnoškolskom nivou (Nepublikovan masterski rad). Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu, Novi Sad.

Novakov, P. (2012). Studije anglistike u reformisanoj univerzitetskoj nastavi. U: Dimitrijević, B. (ured.) (2012). Filologija i univerzitet. Tematski zbornik radova. [Nauka i savremeni univerzitet 1]. Niš: Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu. 630–650.

Panić Kavgić, O. (2014). Jezička kreativnost u formiranju filmskih naslova na engleskom jeziku i njihovom prevođenju na srpski. U: Prćić, T.-Marković, M. i dr. (ured.). (2014). Engleski jezik i anglofone književnosti u teoriji i praksi. Zbornik u čast Draginji Pervaz. Novi Sad: Filozofski fakultet. 399–418.

Panić Kavgić, O.–Kavgić, A. (2018). Creativity in film taglines: Extralinguistic, textual and linguistic analysis. Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, 43/1, 101–125.

Phipps, S.–Borg, S. (2009). Exploring tensions between teachers’ grammar teaching beliefs and practices. System, 37/3, 380–390.

Quirk, R.–Greenbaum, S. (1973). A University Grammar of English. London: Longman.

Rets, I. (2016). Teachers’ perceptions on using popular culture when teaching and learning English. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 232, 154–160.

Swan, M. (2005). Practical English Usage. Third Edition. Oxford: Oxford University Press.

Vince, M.–Sunderland, P. (2003). Advanced Language Practice. Second Edition. Oxford: Macmillan Education.